Een zorgorganisatie heeft ons gevraagd de brandveiligheid voor de woonzorglocaties op orde te brengen. Dit kan alleen gezamenlijk worden bewerkstelligd met de betrokken gebruikers, de veiligheidsregio’s en specialisten. Die hebben wij bij elkaar gebracht om kennis in te brengen en te delen. Hierdoor kunnen beslissingen worden genomen en de benodigde maatregelen worden uitgevoerd.
Bij veel gebouweigenaren is niet duidelijk dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het voldoen van de gebouwen aan de brandveiligheidseisen. De omgevingsdiensten hebben hierbij alleen een toetsende rol. Eigenaren moeten ervoor zorgen dat gebouwen voldoen aan de regelgeving, zoals opgenomen in het bouwbesluit. Voldoen aan het bouwbesluit is één. Een veilig gebruik is twee. Zeker wanneer er minder zelfredzame mensen aanwezig zijn of mensen die de weg in het gebouw niet kennen. In veel gevallen wordt hierbij inspanning gevraagd van zorgmedewerkers die naast hun reguliere werkzaamheden zijn belast met BHV-vraagstukken. Het betrekken van deskundigen op het gebied brandveiligheid en de uitvoering van deze maatregelen is dan ook van groot belang.